新手の詐欺メール:IDとパスワードが漏れている、だと。

なんとなくスパムメールフォルダを覗いてみたら、うちのサーバで管理している実在のメールアドレス宛にこんなメールが。

タイトルは、

xxxx@freefielder.jp : パスワード文字列

で、本文が…

It seems that, (パスワード文字列), 's your password. You might not know me and you are most likely wondering why you are getting this e mail, right?

actually, I setup a viruses over the adult videos (adult) web site and you know what, you visited this website to have fun (you really know what I am talking about). During the time you were watching videos, your internet browser started off working as a RDP (Remote Access) which provided accessibility to your screen and web camera. after that, my software programs obtained your complete contacts from the Messenger, Outlook, Facebook, as well as emails.

What did I do?

I produced a double-screen video recording. Very first part shows the video you are watching (you have got a good taste haha . . .), and 2nd part shows the recording of your web camera.

exactly what should you do?


Well, I think, $1300 is really a fair price for your little hidden secret. You'll make the payment by Bitcoin (if you do not know this, search "how to buy bitcoin" in Google).

【後略】

ざっくりと訳すと…

これ、あなたのパスワードだよね。どうしてウチらが知っているか判る?

あなたがアダルトサイトにアクセスしたときに、ウィルスを仕込んでぶっこ抜いたのさ。メールのパスワードだけでなく、SNSのコンタクト情報も知ってるよ。

ウェブカメラで、アダルトサイトを見ていたときの君の様子も録画しているよ。

つきましては、ビットコインで 1,300 ドルをよろしく。

はい、心当たり、無し。メールに書かれているパスワードも正しくない。

パスワード、正しくない…のだけれど、なんとなく見覚えがある文字列なのがちょっと怖い。以前に使用していた正しいパスワードの可能性も無きにしも非ずです。

ネットで検索してみると、中には正しいパスワードが送りつけられてきたという人も居るみたい。

自分の場合も、何処かのタイミングで誰かにパスワードが漏洩した…というのは事実なんでしょうな。

さて、対処法は…

  • 正しいパスワードが送られてきているのならばパスワードを変更。

以上。心配ならばウィルスチェックくらいしておいても良いですが、このメールに返信したり、お金を払ったりしてはダメです。あとは、

  • 常日頃からパスワードの使い回しを避ける。
  • 二段階認証が利用できるサービスでは、是非それを利用する。
  • セキュリティソフトを使用する。
  • 怪しいサイトに気をつける。

などなど、そんな普通のことをやっておくしかないのかな。

まぁ、パスワードが漏洩していることを先方さんからわざわざ教えてくださるなんて、なんと親切な詐欺メールなのだろう…と、余裕をぶっこいておきましょ。

カテゴリ: